Jaké bylo plachtařské soustředění?

PW6UVe dnech 23. – 31. července probíhalo v na letišti v Mladé Boleslavi soustředění žáků elementárního výcviku, které bylo možné uskutečnit jen díky nově zakoupenému dvousedadlovému kluzáku polské výroby PW- 6U.

Od dubna, kdy skončila platnost výjimky z EASA AD 2010-1185-E pro Blaníky L 13 a L 13A, seděli žáci na zemi. Nejprve se někteří instruktoři přeškolili na PW- 6U ve Dvoře Králové, kde na tomto kluzáku létal na PMČRD Marek Korneć. Ihned po závodech Marek odvezl kluzák do Mladé Boleslavi, kde již čekali „vyhladovělí“ žáci i ostatní piloti. Žáci uvítali příjemný způsob řízení a vyšší klouzavost (34) a po několika startech si zvykli i na trochu odlišný způsob startu a přistání proti Blaníku (při poněkud vyšších rychlostech). Ukazuje se, že tento kluzák je pro základní výcvik velice vhodný, napovídá to i „U“ v jeho názvu – Universal, tedy pro základní a pokračovací výcvik, pro výkonné létání a základní akrobacii. PW – Politechnika Warszawska.

Protože provoz s jedním kluzákem neprobíhal tak rychle, jak bychom si všichni přáli, v úterý a další dny nás Tonda „vyhnal“ již v 7 hodin ráno. Ten den se povedlo maximum – 10 startů pro každého žáka. Ve středu jsme již všichni sotva pletli nohama (a to jsme ještě nedošli na Okoř). Se zpětným transportem kluzáku na start nám sice podle možnosti pomáhali ostatní členové aeroklubu autem, ale to nebylo vždy.

Kvůli počasí se v pátek sbalil provoz dříve, v sobotu a v neděli se ani neotevřel hangár. Škoda dvou dnů, hoši ještě mohli něco odlétat. I tak jsou již všichni blízko sóla.

Po dobu soustředění se nalétalo téměř 30 hodin (200 startů).

Velký dík patří Tondovi Kubovi, Vojtěchovi Hájkovi, Davidovi Londovi a dalším instruktorům a vlekařům, kteří nám umožnili každé ráno rozbalit provoz a přibližovat se tak k vytoužené metě – nejprve složit pilotní zkoušky a potom …. třeba se stát dopravním pilotem.

Kluci, držíme palce! {Eva Hořejší}