LK8000 verze 4!

imageVývoj nové verze (nejen) plachtařské navigace LK8000 je ukončen a dnes bude ke stažení uvolněn oficiální balíček ve verzi 4.0. Čtyřková verze je stále zdarma, v češtině a na starých PDA/PNA poběží minimálně stejně rychle, jako předchozí verze. Pro snadnou instalaci opět připravím balíček upravený pro potřeby našeho AK (s mapovými podklady, prostory atp.) A co nového, a z mého pohledu také pokrokového, přináší? Multimapy, a FAI/OLC optimalizátor. Změn je více jak sto, ale tyto dvě stojí opravdu za to. Podklady zpracoval Zdeněk Šebesta z AK Holíč, za což mu patří velikánské díky!

Multimapy

Dívejte se na věci z různých perspektiv. Dostaneme několik různých pohledů, které si přepínáme jediným dotykem. Vyberte si co chcete zobrazit a vypněte to, co považujete za nedůležité. Přibližujte a oddalujte na každé mapě samostatně a upravte si zvlášť pohledy seshora a z boku. Zobrazte si terén před sebou, podívejte se na 3D prostory, prohlédněte si současnou dokluzovou linii.

Nastavte si zvětšení a režimy zobrazená na každé multimapě, což se i automaticky uloží do současného profilu. Snadné a mocné. Stále máte samozřejmě starou dobrou klasickou mapu, plus M1, M2, M3 …

M1 Alternativní pohled shora plus pohled z boku

 image002

vyberte si orientaci, velikost obou pohledů a rozhodněte si, co zobrazit v horním okně…

image004

nebo ji použijte jednoduše jako pohled „daleko dopředu“ v režimu krajiny.. bez pohledu z boku.

image006

M2  Cílový pohled

Zajímají vás dokluzy? Tato multimapa je pro vás. Ať už máte na ostatních mapách cokoli, můžete si na tuto nastavit nejlépe jak umíte. Tato mapa se automaticky přibližuje tak, abyste viděli na cíl a zároveň se zobrazí všechny překážky po cestě! Prostory? Ale samozřejmě, jsou zobrazeny jak v horním tak spodním okně.

image008 image010

M4  VISUAL GLIDE

Chcete vědět co je před vámi, které hory jsou ve vašem dosahu při současné výšce, jak daleko můžete letět, jestli přeletíte příští kopec? K tomu je VisualGlide. Není třeba cokoli dělat, protože vše se děje automaticky:

  1. Výběr nejlepších bodů k zobrazení, upřednostňovány jsou horské průsmyky, pokud jsou kolem
  2. Výpočty překážek
  3. Řazení dle směru letu

Dívejte se na to jako na pohled PŘED SEBE. Místa nad vodorovnou čárou jsou v dosahu, ty pod ní, v červeném poli, jsou mimo dosah. Žlutý box vyzývá k opatrnosti. Červený box v zeleném poli znamená překážku. Vertikální čára je váš současný kurz. Celkem inovativní koncept, ale jednoduchý na pochopení pouze s pomocí několika málo řádek vysvětlivek.

Také samozřejmě můžete změnit velikosti oken.

VisualGlide vám nebude dávat zbytečné informace, jako že jste schopní přeletět kopec s kilometrovou rezervou. To můžete přeci sami vidět, takže taková informace by byla zcela zbytečná.

Místo toho vám bude VG dávat informace které nemusí být jasné od pohledu, například vám doporučí stoupat o 70 metrů tak, abyste mohli přeskočit jeden horský hřeben a letět rovnou na další.

M5  FLARM RADAR

Na začátek, tato mapa zde není z důvodu bezpečnosti. Když kolem sebe máte další letadla, dívejte se ven z kabiny a ne na váš počítač. To je doufám jasné. Z tohoto důvodu vám LK nebude dávat žádné upozornění na případnou kolizi. Nechceme abyste se dívali na obrazovku vašeho PNA když zazní varování. Podívejte se ven!

Může se ale stát, že se v okruhu několika kilometrů od vás objeví další větroň. Zajímá vás, jaké může mít pod svým kumulem zrovna stoupání?

Multimapa FLARM TRAFFIC nabízí jak boční tak horní pohled na okolní provoz. Okna si můžete zvětšit jak se vám líbí. Přibližte (oddalte) mapu pro zvětšení (zmenšení) dosahu.

Povolte nebo zakažte stopy zanechané letadly. Toto je důležité, jelikož když přiletíte pod kumulus nebo nad hřeben, stále vás zajímá jak si vedou ostatní větroně a jak dobré jsou podmínky u nich. A to jsme schopni vám říct!

Světle zelená, dobré stoupání, tmavě zelená, ne tak dobré, modrá jsou klesáky. Snadné. Stopy vydrží po celkem dlouhou dobu, i když větroně dávno odletěly. Všechny staré známe stránky s informacemi o dopravě samozřejmě zůstaly. Manuál vysvětluje multimapy podrobněji. Pokud nějaké stránky nepotřebujete, jednoduše je vypněte.

Optimalizace FAI trojúhelníků za letu

FAI Optimalizátor byl vytvořen jako navigační pomůcka pro létání po FAI trojúhelnících. Po chvilce letu se Optimalizátor pokusí najít nejdelší uletěnou přímku a ukáže vám dva sektory. Pro uletění FAI trojúhelníku je nutné letět do jednoho z těchto sektorů. Po naletění tohoto sektoru pak Optimalizátor vykreslí FAI trojúhelník který bude ukončen letem nazpět do bodu uzavření – tato trasa je vykreslena červenou přerušovanou čárou. Nezapomínejte, že bod uzavření není vždy totožný s bodem vzletu.

Po určení FAI trojúhelníku je také vykreslen sektor kolem bodu uzavření. Tento ukazuje kterým směrem je třeba letět pro zvětšení vzdálenosti uletěné v trojúhelníku.

Vizuální nápověda pro FAI trojúhelníky je vždy zobrazena v jak ve stránce analýzy,

tak na hlavní mapě jako vrstva namísto sektorů v úloze.

Speciální „virtuální“ waypoint je vytvořen v seznamu 3.1 pod jménem FAI CLOSE. Toto je bod na který chcete letět pro uzavření vašeho trojúhelníku.

Vyberte ho a podívejte se na detaily.

Přijměme ho a pokusme se teď uzavřít náš 260km trojúhelník. Dva nové infoboxy jsou dostupné s novými okamžitými informacemi:

  • Vzdálenost, kterou je třeba uletět pro uzavření trojúhelníku
  • Ta samá vzdálenost v procentech

Na dalším obrázku vidíme, že je stále třeba uletět 18.7km (7% z celkové vzdálenosti) pro uzavření trojúhelníku.

A když jsme tam.. skutečně jsme ho uzavřeli?

Ano. Pro potvrzení se podívejte na analýzu OLC. 261km FAI splněn. Věřte Optimalizátoru FAI a nebudete zklamáni.